Το Οικονομικό Περιβάλλον των Εκπαιδευτικών Μονάδων

 

Το Οικονομικό Περιβάλλον των Εκπαιδευτικών Μονάδων

Διδάσκοντες : Θεόδωρος Παλυβός και Μάρκος Τσελεκούνης

Σκοπός

Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή στις βασικές έννοιες της οικονομικής επιστήμης. Η έμφαση δίνεται στη χρήση της οικονομικής ανάλυσης ως βασικό εργαλείο για την μελέτη της κατανομής των οικονομικών πόρων σε κοινωνικούς τομείς, όπως η εκπαίδευση. Υπό αυτό το πρίσμα, μελετάται επίσης ο αντίκτυπος της οικονομικής πολιτικής στις αποφάσεις των καταναλωτών και των παρόχων υπηρεσιών, όπως οι εκπαιδευτικές μονάδες. Τα θέματα της ενότητας θα αναλυθούν σε θεωρητικό επίπεδο και θα συζητηθούν σε επίπεδο εφαρμογών, ιδιαίτερα από τον χώρο της εκπαίδευσης. Όλες οι έννοιες στις οποίες βασίζεται η ανάπτυξη των θεματικών ενοτήτων θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια των διαλέξεων, ενώ η παρακολούθηση του μαθήματος πραγματοποιείται χωρίς προαπαιτούμενα.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές που ολοκληρώνουν με επιτυχία το μάθημα αναμένεται να γνωρίζουν:

·       Το βασικό πρόβλημα της στενότητας των πόρων

·       Τους προσδιοριστικούς παράγοντες της προσφοράς και της ζήτησης

·       Την ανάλυση της ισορροπίας σε διάφορες μορφές αγοράς

·       Τις βασικές μακροοικονομικές ταυτότητες

·       Τον προσδιορισμό του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος

·       Τον τρόπο λειτουργίας της αντικυκλικής πολιτικής

Θεματικές Ενότητες

1.     Εισαγωγή στη Μικρο-οικονομική θεωρία (Ζήτηση, Προσφορά, Ισορροπία στην Αγορά)

2.     Ελαστικότητες Ζήτησης και Προσφοράς

3.     Συμπεριφορά Καταναλωτή

4.     Παραγωγή και Κόστος

5.     Μορφές Αγοράς

6.     Εισαγωγή στη Μακρο-οικονομική (Ορισμός και Μέτρηση των Βασικών Μεγεθών)

7.     Συνολική Ζήτηση και Συνολική Προσφορά

8.     Δημοσιονομική και Νομισματική Πολιτική

9.     Ανεργία και Πληθωρισμός

10.  Οικονομική Ανάπτυξη

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση θα βασιστεί σε δύο γραπτές εξετάσεις. Η πρώτη θα αφορά την ενότητα της Μικροοικονομικής και η δεύτερη αυτής της Μακροοικονομικής, ενώ η κάθε εξέταση θα πραγματοποιηθεί με το πέρας των διαλέξεων της κάθε ενότητας. Ο συντελεστής στάθμισης κάθε εξέτασης είναι 50%. Οι εξετάσεις θα περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής καθώς επίσης και ερωτήσεις της μορφής «Σωστό-Λάθος».