Γράφοντας επιστημονικό κείμενο. Από την πρόταση ως τα αποτελέσματα.
Διδάσκων: Καθηγητής Νικόλαος Μιχελακάκης
Σκοπός και σύντομη περιγραφή μαθήματος
Ο στόχος του μαθήματος είναι διττός. Αφενός επιχειρεί να εισάγει τον φοιτητή στην σύγχρονη διεπιστημονική προσέγγιση στην εκπαιδευτική έρευνα. Αφετέρου φιλοδοξεί να τον εφοδιάσει με τις απαραίτητες γνώσεις-δεξιότητες που απαιτούνται ώστε να συνδυάσει με επιτυχία την κλασική προσέγγιση με τα σύγχρονα εργαλεία στην συγγραφή και παρουσίαση ενός επιστημονικού κειμένου. Οι δύο αυτοί στόχοι είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι και η μεταξύ τους σχέση αναδεικνύεται καθ' όλη τη διάρκεια του μαθήματος. Ο φοιτητής θα εκτεθεί σε παραδείγματα επιτυχούς συγγραφής-παρουσίασης επιστημονικού κειμένο και με το πέρας των διαλέξεων, αναμένεται να είναι σε θέση να συντάξει και να παρουσιάσει μια δική του, τεχνικά άρτια, ερευνητική πρόταση-άρθρο.
Το μάθημα θα διδαχθεί κατά τρόπο αυτόνομο στηριζόμενο σε πληθώρα σύγχρονων
ερευνητικών άρθρων της επιλογής του διδάσκοντα. Κατά συνέπεια η πιο κάτω βιβλιογραφία
παρατίθεται ενδεικτικά και για λόγους πληρότητας.
Περίγραμμα μαθήματος
-> Η επιστημονική μέθοδος.
Επαγωγικός, απαγωγικός, αφαιρετικός, συμπερασματικός τρόπος σκέψης.
Διεπιστημονική ερευνητική προσέγγιση στην εκπαίδευση.
Ποσοτική έρευνα. Ποιοτική έρευνα.
Θεωρητική έρευνα. Πειραματική έρευνα. Ex post facto έρευνα.
Έρευνα πεδίου.
-> Διατύπωση ερευνητικού ερωτήματος. Brain storming.
Προσδιορισμός δόκιμης ερευνητικής μεθόδου.
Τα τυπικά μέρη ενός επιστημονικού άρθρου.
-> Αναζήτηση και αξιολόγηση βιβλιογραφικών αναφορών.
Βάσεις δεδομένων. AI, υποβοηθούμενη αναζήτηση,
αλγόριθμοι αναζήτησης. Διάγραμμα ροής συστηματικής ανασκόπησης,
PRISMA, DRIZZLE.
-> Αποδελτίωση και οργάνωση πληροφορίας, συστήματα σημειώσεων, ZETTELKASTEN,
OBSIDIAN. Ανασκόπηση και παρουσίαση βιβλιογραφίας, MENDELEY, συστήματα
αναφοράς MLA και CHICAGO.
-> Η υπόθεση στην ποσοτική έρευνα. Τύποι υποθέσεων. Επεξεργασία δεδομένων.
Μέτρα κυρίαρχης τάσης, συσχέτιση, στατιστικά δοκίμια (tests).
-> Έρευνα μέσω ερωτηματολογίου. Τύποι και τεχνικές. Διατύπωση και δομή ερωτήσεων.
-> Εξηγώντας την ποιοτική έρευνα. Χαρακτηριστικά και σχεδίαση έρευνας.
Εθνογραφική, αφηγηματική, φαινομενολογική έρευνα.
Ανάλυση και αξιολόγηση.
-> Έρευνα δράσης. Ηθικοί περιορισμοί. Συλλογή, ανάλυση και ερμηνεία δεδομένων.
Χρήση στην εκπαίδευση.
-> Πειραματική έρευνα. Σχεδιασμός, τυχαιότητα, εσωτερική και εξωτερική αξιοπιστία.
Ex post facto έρευνα. Συσχέτιση και αιτιότητα. Παραδείγματα εφαρμογής.
-> Συμμετοχή σε εθνικούς-διεθνείς διαγωνισμούς. Η δομή μιας πρότασης.
Ανάλυση και μελέτη <<επιτυχημένων>> παραδειγμάτων υποβολής προτάσεων για
χρηματοδότηση.
-> Επικοινωνία αποτελεσμάτων. Αναζήτηση κατάλληλου forum ή περιοδικού.
Ανακοίνωση και παρουσίαση αποτελεσμάτων. Παραδείγματα εκθέσεων προόδου
και απολογιστικών εκθέσεων.
-> Τελική εξέταση.
Τρόπος αξιολόγησης
Εργασία 50%
Τελική εξέταση 50%
Προτεινόμενη βιβλιογραφία (ενδεικτική)
Ζαφειρόπουλος Κ., Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία;, Εκδόσεις Κριτική, 2015.
LaPointe-Terosky A., Baker V.l., Sun J.C. (eds), A Practical Guide to Teaching Research Methods in Education (Lesson Plans and Advice from Faculty), Routledge, 2023.
Ary D., Cheser-Jacobs L., Sorensen C., Razavieh A., Introduction to Research in Education, Wadsworth, 2010.
Cohen L., Manion L., Morrison K. Research Methods in Education, Routledge, 2007.
Scott D., Usher R., Researching Education, Continuum, USA 2011.
Sherman R.R., Webb R.B., Qualitative Research in Education: Focus and Methods, Taylor & Francis, 2005.